Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Internetsnelheid lager dan afgesproken

Uw internetaanbieder moet duidelijke informatie geven over uw internetsnelheid. Kijk wat er in uw contract bij uw abonnement staat. Meet dan uw snelheid. Zo kunt u zien of de aanbieder levert wat is afgesproken.


Op deze pagina:


Wat uw aanbieder moet vermelden over de internetsnelheid

Bij een vaste internetverbinding moet uw aanbieder het volgende vermelden:

  • de minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding altijd moet kunnen halen.
  • de normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
  • de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van uw internetverbinding.

Bij een mobiele internetverbinding moet uw aanbieder vermelden wat de verwachte downloadsnelheid en uploadsnelheid is.

Meet uw internetsnelheid

Op internet vindt u verschillende tests om uw internetsnelheid te bepalen. Vaak kunt u een meting doen op de website van uw internetaanbieder. Maar u kunt ook een andere test doen, bijvoorbeeld via Measurement Lab of Speedtest.

Tips bij het meten van internetsnelheid

U kunt het beste meerdere metingen doen op verschillende momenten. Er kunnen omstandigheden zijn die de snelheid beïnvloeden. U krijgt de meest betrouwbare resultaten als u deze vuistregels volgt:

  • Zet al uw andere apparaten uit die op uw internet zijn aangesloten.
  • Gebruik geen oude computer of laptop.
  • Zet alle programma's uit tijdens het meten.
  • Sluit de computer of laptop aan met een netwerkkabel, zo dicht mogelijk bij uw aansluitpunt (dus niet draadloos via WiFi, want dat is vaak veel langzamer).

Als u niet de beloofde internetsnelheid krijgt

Neem eerst contact op met uw aanbieder en vertel uw klacht. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Schrijf dan een brief of e-mail naar uw aanbieder.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook